18 آوریل 2024- مطالعه ی اخیر منتشر شده درFrontiers in Nutrition ، نقش ماست را به عنوان یک غذای مغذی در پیشگیری و مدیریت دیابت و چاقی مورد بحث قرار داده است.

عوامل خطر ابتلا به دیابت

دیابت یک بیماری مزمن غیرواگیر است که مشخصه آن بالا بودن مداوم سطح قند خون می باشد. در برخی موارد، دیابت ممکن است به دلیل سبک زندگی ناسالم، از جمله رژیم غذایی ناکافی(نخوردن کافی غذاهای مناسب برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن)و عدم فعالیت بدنی ایجاد شود. بنابراین، چاقی یک عامل خطر اصلی برای شروع دیابت در نظر گرفته می شود. شیوع چاقی و دیابت در سراسر جهان به طور تصاعدی در حال افزایش است.

فواید ماست برای سلامتی

ماست یک محصول لبنی تخمیر شده ی کم کالری است که نسبت متعادلی از پروتئین ها، مواد مغذی ضروری و همچنین طیف وسیعی از باکتری های مفید را برای بدن فراهم می کند. در واقع، مصرف 100 گرم ماست در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با 2000 کیلوکالری، مسئول 5 درصد از کیفیت کلی رژیم است.

چندین مطالعه ی تغذیه ای نشان داده اند که مصرف ماست با کاهش خطر چاقی، دیابت، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. همچنین نشان داده شده است که ماست سلامت دستگاه گوارش و عملکرد مناسب سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

ماست برای کنترل دیابت

فعالیت ضد دیابتی ماست کم‌چرب را می‌توان به بار گلایسمی پایین و وجود مواد مغذی مختلف از جمله پروتئین، کلسیم، منیزیم و ویتامین D نسبت داد.

علاوه بر این، برخی از اسیدهای چرب اشباع موجود در ماست، مانند اسیدهای پنتادکانوئیک و هپتادکانوئیک، با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند. در این زمینه، مطالعات قبلی پیش‌بینی کرده‌اند که مصرف روزانه 50 گرم ماست می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 7 درصد کاهش دهد.

ماست ساده یا طبیعی دارای شاخص گلایسمی پایین تری نسبت به ماست شیرین شده، است که می تواند به دلیل نسبت بالاتر پروتئین به کربوهیدرات در ماست ساده باشد. فرآیند تخمیر درگیر در تولید ماست می تواند فراهمی زیستی کربوهیدرات را با تبدیل به اسیدهای آلی و پلی ساکاریدها کاهش دهد.

نشان داده شده است که باکتری های مفید موجود در ماست باعث بهبود پروفایل چربی خون، کاهش سطح کلسترول و افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در بیماران دیابتی می شود. علاوه بر این، اسیدهای آلی موجود در ماست، مانند اسید لاکتیک، می توانند سطح گلوکز خون و انسولینمی را پس از غذا کاهش دهند.

ماست برای کنترل چاقی

دیس بیوز میکروبیوتای روده، که با عدم تعادل در ترکیب و تنوع میکروبیوم مشخص می شود، یکی از عوامل اصلی چاقی است. تغییرات مرتبط با چاقی در میکروبیوتای روده می تواند منجر به افزایش رسوب چربی، اختلال در تعادل انرژی، افزایش التهاب و اختلال در عملکرد متابولیک شود.

ماست می‌تواند خطر چاقی را با جایگزینی مواد غذایی کمتر سالم با اجزای غذایی متنوع و باکتری‌های مفید آن کاهش دهد. ماست همچنین می تواند بر تنظیم اشتها و انرژی تأثیر بگذارد.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که مصرف ماست با کاهش BMI، چاقی کلی و چاقی شکمی مرتبط است. مصرف ماست همچنین با کاهش رسوب چربی کل بدن و شکم و همچنین کاهش وزن همراه است.

نتیجه گیری

شواهد علمی موجود نشان می دهد که مصرف ماست می تواند برای پیشگیری و مدیریت دیابت و چاقی مفید باشد. شیوع فزاینده این بیماری های مزمن در سراسر جهان بر اهمیت تشویق مردم به استفاده از ماست به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم خود برای بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی تاکید دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240418/The-role-of-yogurt-in-diabetes-and-obesity-prevention.aspx